Aan het einde van
2016 legden wij ons vijfjaarlijkse bezoek aan Parijs af om ons paspoort te
vernieuwen. Het is dan vooral een uitdaging om een Franse fotograaf te vinden
die een pasfoto weet te maken volgens de Nederlandse instellingen. Blijkbaar
hebben Hollandse kaaskoppen een zo afwijkende vorm dat we aparte instellingen
nodig hebben.
Tijdens dit
vijfjaarlijks bezoek worden mijn zintuigen behoorlijk uitgedaagd. Thuis op de
boerderij ben ik gewend aan het beperkte scala van geuren zoals natte hond, koeienmest
of ranzige melk. Verder is het, waar je ook kijkt, groen, grijs of blauw. Af en
toe hoor je een vogeltje fluiten, een hond blaffen of een koe loeien. Zorgeloos
kun je je zintuigen blootstellen aan de prikkels van het leven.
In Parijs wordt
je wanneer je dit doet, bedwelmd door een mix van geuren die varieert van
opgedroogde urine in de metrogangen en uitlaatgassen op straat tot exotische
kookluchten uit een sushi-restaurant en een mengelmoes van de meest dure
parfumluchten van flanerende toeristen op de Champs Élysée. Ook van het zicht
en het gehoor wordt veel gevraagd. Van alle kanten kun je worden aangereden, tegen
een groepje mensen aanbotsen die opeens besluiten een selfie te maken, hoor je
remmende auto’s, muzikanten uit de metro en sirenewagens die af en aanrijden
naar ziekenhuizen of mogelijke terroristische aanslagen.
Maar het meest in
het oog springend zijn toch wel de reclameboodschappen. Overal waar je kijkt
zie je posters met de laatste trend op het gebied van koptelefoons, koffie sensatie
apparaten of evenementen die je niet mag missen. Geen enkele kale muur of zuil
is onbeplakt en schreeuwt om je aandacht. Daarnaast wordt je op de toeristische
plekken belaagd door straatverkopers die voor onwaarschijnlijke lage bedragen
selfiesticks en miniatuur Eifel torentjes aanbieden. Een moment waarbij je even
rustig voor je uit kunt staren om te mijmeren over het leven is er niet bij.
Geen wonder dat
iedereen of strak voor zich uit kijkt of naar beneden staart, verdiept in zijn
smartphone. De vraag is of je door het laatste minder wordt afgeleid.
Volgens Tristan Harris (voormalig productfilosoof
bij Google en oprichter van de website http://www.timewellspent.io/) zijn applicaties
en websites zo ontworpen dat ze zoveel mogelijk onze aandacht trekken en ons
verslaafd maken. Omdat bij elke check van je telefoon het een verrassing is of
je een nieuw bericht of notificatie hebt ontvangen is onze smartphone een gokkast
geworden. Met als hoofdprijs een like van een vriend of een retweet van een bericht.
Daarnaast wordt via de websites die we aanklikken door
grote bedrijven onze aandacht ongemerkt en ongevraagd doorverkocht en afhankelijk
van onze muisklikken in het verleden krijgen we berichten te zien die worden
bepaald door de algoritmes van dezelfde grote bedrijven. Hierdoor en doordat we
op sociale media en fora toch mensen of sites opzoeken die hetzelfde roepen als
wij
dreigen we langzaam onze aandacht en het contact
met de werkelijke wereld te verliezen.
Matthew Crawford waarschuwt
in zijn boek ‘The world beyond your head’ dat de
werkelijkheid op deze manier steeds verder wordt vervangen door een virtuele
realiteit. Een idyllische wereld die zich aanpast aan onze wensen en waarin de
frustraties en conflicten van het werkelijke leven niet bestaan. Ieder beleeft hierdoor
zijn eigen internet filter bubbel waardoor we geen aandacht meer hebben voor de
concrete dingen en mensen om ons heen.
Dat dit jammer is, blijkt bijvoorbeeld wanneer je in de
Parijse metro stapt. Voorheen had ik tijdens deze korte ritjes nog wel eens
leuk oogcontact met een knappe Fransman. Met een beetje geluk speelde een metromuzikant
een cover van Une Belle Histoire totdat bij de volgende halte moest worden
uitgestapt om weg van het leven verder te bewandelen. Ondergrondse metroritjes waren
extra spannend vanwege de reflectie van de metroramen. Oogcontacten losten
langzaam op in een dagdroom door de naderende verlichting van de volgende
halte.
Maar wanneer ik nu door de metrogangen zoef en in de
weerspiegeling staar, zie ik slechts dat de blikken van de charmante
Fransmannen zijn gericht op hun telefoontjes. Wanhopig vraag ik me af of die
internet filter bubbels nog zijn door te prikken. En of we ons er genoeg van
bewust zijn dat onze keuzevrijheid wordt bepaald door een handvol grote
bedrijven en dat we onze aandacht (die ongemerkt handelswaar is geworden) voor
elkaar langzaam aan het verliezen zijn. Misschien dat we maar eens moeten beginnen
met het beperken van reclame op het internet en op de muren.
Terwijl ik naar buiten staar, worden de spiegelingen in
de metroramen langzaam vervangen door het zicht op de levensgrote
reclameposters van de volgende halte. Zonder dat ik er controle over heb, wordt
mijn aandacht volledig opgeslokt door een reclame over vis. Ach, waar maak ik
me eigenlijk druk over?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten